joi, 6 februarie 2014

LUCEAFĂRUL- COMENTARIU LITERAR- DE MIHAI EMINESCU

      Poemul ,,Luceafărul” a  generat ,de-a  lungul  timpului , o  cantitate  considerabilă de  interpretări critice.
      Structural, ,,Luceafărul”  este un  poem  alegoric destul  de  întins, de  98  de  strofe, cu  o desfășurare epică ușor  perceptibilă, alegoria trebuie  înțeleasă nu  în sensul obișnuit , de figură de  stil, ci  ca  o  figură  de compoziție, care  în  cazul  de  față , dobândește  proporțiile unei  forme  creatoare din  care  se  desprind  marile  viziuni  romantice  ale  lui  Eminescu.
      Schema epică  este  de  basm și  rezultă, din  prelucrarea, în  forme  succesive, a  unui  basm popular  cules  din  Muntenia  de germanul  Richard  Kunisch , ,,Fata  în  grădina  de  aur”, și  publicat  la  Berlin  în  anul  1861.
      Sensul  fundamental al  alegoriei îl  dă Eminescu , prin  cunoscuta  însemnare din  manuscrisul  2275: ,,Aceasta  este  povestea. Iar înțelesul alegoric  ce i-am dat este  că, dacă  geniul  nu  cunoaște nici moarte  și  numele  lui  scapă  de  noaptea  uitării, pe  de  altă  parte aici  pe  pământ  nici   e  capabil  de  a  ferici  pe  cineva, nici capabil  de  a  fi fericit. El  n-are moarte, dar  n-are  nici  noroc.”
      Mihai  Eminescu  se  află  în  postura  ucenicului  vrăjitor, care, prin  forța sa  creatoare , dezlănțuie  puterile ascunse  ale  cuvintelor, concentrate  în  versuri  de  o  limpezime  exemplară, de  o  clasicitate  a  expresiei  rar  întâlnită.
      Poetul   privește  o  dată  spre  folclorul  românesc, de  unde extrage  mituri  vechi, în   primul  rând  motivul  Zburătorului, dar  și  credințe  în  demoni  acvatici, duce la  apogeu teme  și  motive  romantice  de  largă  circulație .
      Prin  vizionarism, Eminescu privește însă  și  spre  viitor , transcende  timpul  în  care  a  trăit , prefigurând , la  modul  mitopoetic, ficțional  , teorii  cosmogonice   de  cea  mai  frapantă  actualitate.
        Această  imensă  pădure  de  simboluri  și  de  viziuni  lirice se  ridică  pe o  schemă epică  simplă , structurată în  patru  tablouri , într-un  cadru atemporal, de  basm ,un  basm  însă ,,atipic”, care  implică de  la  început spații mai  puțin  obișnuite.
       În  primul  tablou , prefigurat  în  strofele 1-43 și  cuprinzând  idila  dintre  fata  de  împărat  și  Luceafăr , se  deschide o perspectivă ascensivă, dinspre  tărâmul terestru  spre  spațiul  cosmic .
        După ,,Zburătorul” lui  Ion  Heliade-Rădulescu ,  ,,Luceafărul” reia  tema  iubirii imposibile  dintre  două  ființe aparținând unor  lumi  diferite, o  ființă muritoare , deși  mai  puțin  comună, chiar  înzestrată cu  atributele  unicității.( ,,Și era  una la părinți/ Și  mândră-n toate  cele,/ Cum  e  fecioara  între  sfinți/ Și  luna  între  stele.”), alta  venind dintr-o lume  eternă , pentru care categoriile  perisabile , timp, spațiu , moarte  nu  există( ,,Noi  nu  avem nici  timp, nici  loc,/ Și  nu  cunoaștem  moarte”) sau  sunt  definite   numai  din  perspectivă umană, terestră.
        De o parte se  așază  spațiul  închis , în  care  se  află  fata  ,,din  rude  mari  împărătești,” pe  care nu-l poate  părăsi nicicum ,un  castel  enigmatic, la  marginea  unei  mări , dom  cu  bolți   falnice  și  numai  cu  o  fereastră  deschisă  spre  cer , de  cealaltă  se  desfășoară  orizonturile  idealității,  ,,mișcătoarele  cărări ” ale  infinitului , din  care  ,,un  mândru  chip se-ncheagă”, cel  al  Luceafărului .