sâmbătă, 28 decembrie 2013
MAREA NEAGRĂ- descriere
AȘEZARE- este o mare de tip continental, fiind cuprinsă între Europa și Asia, înconjurată deci de uscat.
ORIGINEA-provine din vechea Mare Sarmatică care ocupă o suprafață extinsă din Europa și Asia.
SUPRAFAȚA-462.535 km pătrați împreună cu M.Azov/ 413.000 km pătrați fără M.Azov.
ADÂNCIMEA-maximă este de 2245 m, în partea central-sudică, spre țărmul turcesc, adâncimile sub 50 de metri au o extindere mai mare în nord și în vestul Peninsulei Crimeea până la Burgas.
ŢĂRILE RIVERANE- România, Ucraina, Federația Rusă, Georgia, Turcia, Bulgaria.
ȚARMURILE-sunt puţin crestate : are puține peninsule- Peninsula Crimeea, puţine insule-Insula Şerpilor, Insula Şacalin , puține golfuri-G. Odessa, G.Burgas.
Aspectul țărmurilor a favorizat dezvoltarea oraşelor cu rol portuar sau balnear: Constanța, Mangalia, Varna, Burgas( Bulgaria),Batumi, Suhumi( Georgia), Ialta, Sevastopol, Odessa( Ucraina), Soci( Rusia)Istanbul, Samsun( Turcia).
REGIMUL HIDROLOGIC-este influențat de poziția ei ca mare tipic continentală, unde variaţiile și oscilațiilor de nivel determinate de bilanțul hidrologic sunt foarte lente, în funcție de aportul apelor continentale, precipitațiilor și de evaporația și scurgerea în Marea Mediterană.
REGIMUL TERMIC/ TEMPERATURA APELOR-diferă de la suprafață la adâncime:
-până la 180-200 m adâncime temperatura apei reflectă variațiile sezoniere ale temperaturii aerului , fiind cu 1-2 grade C mai ridicată decât aceasta.
-în adâncime, temperatura medie anuală este aproximativ constantă, în jur de 9 grade C
SALINITATEA-diferă de la suprafață la adâncime:
-până la 180-200 m adâncime, salinitatea este mai redusă( 17-18%) datorită aportului de ape continentale -Dunărea, Nistru, Nipru, Don, în nord ajungând chiar la 10-12%
-sub 180-200 m adâncime , salinitatea este mai ridicată ( 22-23% și chiar 25% la peste 1000 m), datorită apelor sărate ce vin dinspre Marea Mediterană , care rămân la fund, fiind mai dense.
Pe baza caracteristicilor fizico-chimice se diferențiază două straturi de apă:
-stratul de suprafață- până la 180-200 m adâncime, cu temperatura apei variabilă în funcție de temperatura aerului , cu oxigen dizolvat, cu salinitate mai scăzută, cu condiții favorabile pentru dezvoltarea organismelor( strat biotic)
-stratul de adâncime- de la 180-200 m, cu temperatura apei relativ constantă, cu salinitate mai mare, lipsit de oxigen, cu conţinut ridicat de gaze toxice( hidrogen sulfurat) rezultate din descompunerea resturilor vegetale și animale căzute de la suprafată , deci cu condiții improprii pentru dezvoltarea formelor de viață ( strat abiotic), aici existând doar bacterii anaerobe.
DINAMICA/ MIȘCĂRILE APEI:
-valurile sunt provocate de vânturi ,mai ales cele care vin din nord-est, nord, est și sud-est, acestea sunt mici, de 2-4 m, putând atinge la furtuni peste 6-8 m înălțime.
-mareele sunt foarte slabe ( 8-12 cm), ceea ce a favorizat formarea deltei la gurile Dunării
-curenții:-de suprafață-ocazionali, determinați de direcția vânturilor și configurația bazinului marin. In sectorul românesc curentul are direcția NE-SV și a contribuit la construirea cordoanelor litorale care au format grindurile fluvio-maritime din Deltă, lagunele și limanurile fluvio-maritime de pe țărm.
-de descărcare- care transferă ,la suprafață , apele mai puțin sărate din Marea Neagră în Marea Mediterană.
- de compensație- apele mai sărate din Marea Mediterană sunt aduse prin Bosfor în Marea Neagră pe la adâncime
VEGETAȚIA-este reprezentată prin unele plante, mai ales alge, care formează adevărate pajiști submarine.
FAUNA-foarte variată: midii, stridii, creveți, crabi, meduze, mamifere ( delfinii), pești( scrumbiile albastre, calcani, stavrizi, guvizi, hamsii, sturioni care se găsesc doar în Marea Caspică- morun, nisetru, păstruga, cega, rechini)
ȚĂRMUL ROMÂNESC AL MĂRII NEGRE- se întinde de la brațul Musura, din delta secundară a Chiliei ( granița cu Ucraina) până la Vama Veche ( granița cu Bulgaria), având o lungime aproximativă de 245 km , variabilă datorită proceselor de abraziune și acumulare marină.
-Prezintă două sectoare distincte:
1. Sectorul nordic( până la Capul Midia) -este un tărm jos , cu deltă, lagune( Complexul lagunar Razim, format din lagunele Razim, Zmeica, Golovița, Sinoe) și limanuri maritime (Babadag, Tașaul).
2.Sectorul sudic ( între Capul Midia și Vama Veche) modelat prin abraziune marină, este mai înalt ( 5-38 m), abrupt, sub formă de faleze dezvoltate pe calcare și loess și pe alocuri plaje. -Țărmul rectiliniu este întrerupt în unele locuri de mici golfuri ( lagune, limanuri), barate de cordoane marine( Tașaul, Siutghiol, Techirghiol, Mangalia)
PLATFORMA CONTINENTALĂ A MĂRII NEGRE- este mai extinsă în partea de N V( în dreptul țărmurilor Ucrainei și României, mai ales în zona Deltei)
-reprezintă o veche câmpie invadată de apele mării în cuaternar, așa cum o dovedesc văile submarine ( vechi cursuri de apă) care apar în continuarea celor de pe uscat.
-este acoperită cu o cuvertură de nisip și mâluri de origine fluvio-marină
-în urma forajelor efectuate s-au descoperit hidrocarburi în aceste depozite .
IMPORTANȚA MĂRII NEGRE- transport maritim, domeniu de pescuit, turism, resurse de hidrocarburi etc.
joi, 26 decembrie 2013
BALTA ALBĂ-povestire de VASILE ALECSANDRI
-Povestirea ,,Balta Albă” reprezintă una dintre cele mai izbutite lucrări în proză ale lui Vasile Alecsandri , care evocă un tărâm îndepărtat de lumea civilizată, aproape pustiu , remarcabil prin sălbăticia sa , vechile ținuturi ale Brăilei, acoperite de praf, unde existența se desfășoară netulburată , în ritmul venirii și plecării păsărilor și al anotimpurilor.
-Naraţiunea, având structură de ,,povestire în povestire,,, începe la o cafea , în atmosfera vagă de banchet platonician, mai mulţi prieteni fiind lungiți pe divanuri, după obiceiul oriental.
-Natura este adecvată poveștilor, cerul având,, nori vineti, care se spărgea deasupra Iașului, cu gând de a-l spăla de glod și de păcate,,.
-Naratorul este un tânăr pictor francez , un străin care întreprinde un voiaj în Orient ,și care povestește impresiile din timpul călătoriei prin Valahia.
-Acesta, deşi nu știa la început că Moldova și Valahia se află în Europa , constată cu surprindere că oamenii de aici sunt civilizați , că nu sunt chiar niște sălbatici, chiar canibali precum cei întâlniți de căpitanul Cook în peregrinările sale.
-Drumul străinului este o aventură a spațiului : el pleacă din Paris, ajunge la Viena , apoi se îmbarca pe un vapor care coboară pe Dunăre până la Marea Neagră , fără a se mai opri nicaieri .
-La consulatul francez din Braila află că există o ,,baltă făcătoare de minuni,,, numită Balta-Albă, care vindecă oamenii de boli ce păreau incurabile.
-Munţii plini de peşteri ,pădurile sălbatice , ținuturile, Porților -de -Fier și ale orașului Turnu-Severin sunt lucruri de mirare.
-Ceea ce nu ştie străinul este că la porțile Europei se află nu Turcia , ci Valahia, iar neștiința francezului nu se datorează lipsei de strădanie la învățătură , ci profesorului său de geografie , care nu știuse nici el acest lucru.
-Văzute din mersul vaporului , locurile sunt pline de un pitoresc aparte , dat de succesiunea insolită de câmpii și de bordeie.
-Intrând într-un teritoriu străin, cu atâtea cunoştinţe false de geografie și atâtea prejudecăți, călătorul se așteaptă la mari primejdii.
-Dar ideile sumbre i se schimbă la întâlnirea consulului Franței în Valahia.
-De acum traseul călătorului se modifică , la auzul unui zvon despre o baltă făcătoare de minuni , care atrage mii de peregrini.
-Satele sunt aceleaşi ca peste tot , pline de o linişte în care oamenii își duc o viață normală, fără prea mare zbucium .
-Călătoria pană la acel loc plin de minuni este dificilă , cu mijloace precare ,,cu o cutioară plină de fan, pe patru roti de lemn cu schițile stricate,,.
-Căruţa , vehicul nemaivăzut de francez pană atunci, este trasa de patru cai mici , mânați de,, un om sălbatic, bărbos, zdrențăros.”.
-Căruţa nu este totuşi de ignorat ca mijloc de transport , căci prinzand brusc viteza, francezul este surprins si aruncat pe spate ,,făcând în aer o tumba neașteptată,, care stârnește râsul .
-Călătoria devine o veritabilă cursa cu obstacole, francezul fiind răsturnat pentru a doua oară , cand căruţa se rupe si rămane cu trei cai , cu trei roti si cu poștașul și cu francezul pe jos.
-Postasul sau vizitiul recupereaza roata rupta, leagă cei trei cai de restul trasurii ,in timp ce francezul este lăsat în mijlocul pustietăților.
-In cele din urma , după ce stelele si luna se ridica pe cer , iar comedia drumului se sfarseste , francezul și poștaşul ajung la capat, pe malurile unei bălți late.
-Așezarea este diferita de ceea ce francezul isi inchipuise:aici nu se afla nici un han unde sa mănânce, nici paturi elastice pentru odihnă.
-Primirea într-un asemenea loc este plină de pericole și peripeții: străinul este înconjurat de ,,un escadron de caini,,care tin neapărat să-și înfigă colții în carne de francez și , in plus, pare ca nimeni nu se afla in aceste pustietati.
-Salvarea vine in limba frantuzeasca, in apropiere auzindu-se deodata c,est charmant! c,est adorable! c,est original! motiv pentru care francezul crede ca a intalnit compatrioti de-ai lui.
-Vorbitorul, un roman, il va striga pe strajer, singurul de altfel in stare sa-i dea ajutor in bezna noptii.
-Intalnirea dintre cei doi este de asemenea comica,: strajerul este,,o matahala inalta, groasa, spatoasa, barboasa, fioroasa,,.
-Cei doi ca sa se inteleaga joaca o adevarata pantonima: francezul se incordeaza si ia o poza martiala, in timp ce strajerul ii spune,,hai domnule,, cu o voce groasa, menita sa impresioneze, in timp ce il conducea catre o casa unde sa innopteze.
-Dar atitudinea impunatoare a strainului nu tine prea mult, căci francezul se loveste cu fruntea de pragul de sus al ușii și este azvârlit din nou cu zece pași înapoi.
-A doua zi , situațiile imprevizibile îl surprind din nou pe vizitator.
-Francezul , care nu se dumirise in ce tara intrase , evident a contrastelor , observa toalete europene și șarete venite cu tot dichisul din locuri încă neștiute.
-Contrastul este cu atat mai mare , cu cat aici se afla bogati care trag din ciubuc, alaturi de saraci care se pârlesc la soare.
-Balta este plina de zgomote , imaginile unor Venere desprinse din apa râului, într-un ciudat peisaj paradisiac , sunt exotice.
-In aceasta multime sunt intalniti si salvatorii francezului, care isi aude propria poveste ,si, care devin prieteni cu străinul și îi dau toate explicațiile necesare.
-Aventura continua , intrucat cei patru calatori ajung la o casa unde servesc mancaruri in acelasi mod in care-l servea Lazarel din ,,Zodia Cancerului,, pe abatele de Marenne: batu in palme si trei slugi intrară aducând , unul o tablă cu pâine albă, al doilea un castron cu borș, iar al treilea câteva butelci de Bordeaux,,.
-Sunt aduse și alte bucate originale ,iar poziția în care se mănâncă îl încânta pe străin.
-Seara ,aventura nu contenește , pentru ca vizitatorii se duc din nou pe malul bălții, cu gândul de a face o plimbare cu vaporul.
-Ideea de vapor este comică pentru francez , fiindcă în locul unei mașinării complicate , vede o pluta de grinzi , avand un cort mare drept acoperiș și doua roți mici de moară pe laturile ei, învârtite de patru oameni.
-Pe acesta se suie vreo treizeci de persoane, dame si cavaleri , precum și o banda de lăutari țigani.
-Surprizele continua când străinul ajunge la un bal mascat, desfășurat la Cazino unde participa două sute de persoane , toţi cei prezenţi aveau toalete și maniere foarte civilizate , dar mai ales era încântat de frumuseţea tinerelor românce, care vorbeau limba franceză,, întocmai ca niște pariziene” cu ochi fermecători , zâmbete grațioase , glasurile lor dulci și taliile bine făcute ,și unde trăieşte chiar momente de fascinație.
-Întrebarea de la sfârsitul textului este retorică, plasând întreaga imagine a acestei lumi insolite și fermecătoare într-un spațiu de ambiguitate: ,,nu știu nici acum dacă Valahia este o parte a unei lumi civilizate sau este o privinție sălbatică”,unde locuitorii acestor ținuturi , răsar de nicăieri, pentru a se distra foarte puțin și dispar într-un mod misterios în care apăruseră.
marți, 24 decembrie 2013
PROCLAMAREA ȘI CUCERIREA INDEPENDENȚEI ROMÂNIEI-eseu
-România rămânea vasală față de Imperiul Otoman , chiar și după Unirea Principatelor și reformele din deceniile 7 și 8 ale secolului al XIX -lea .
-Țara noastră era obligată să plătească tribut anual sultanului și să accepte stăpânirea otomană în Dobrogea și la gurile Dunării, astfel că independența statului era obiectivul principal pentru prințul Carol I și miniștrii săi.
-Între anii 1859-1877, pentru îndeplinirea independenței , s-au înființat agenții diplomatice peste hotarele țării.
-S-a adoptat Statutul Convenției de la Paris, în anul 1864, și s-au depus eforturi în vederea convingerii sultanului cu scopul obținerii firmanului de investitură a domnitorului Carol I.
-În toamna anului 1866, acest fapt a adus recunoașterea unirii celor două țări române, și s-a încheiat Convenția comercială cu Austro-Ungaria, în anul 1875.
-Noua criză orientală ( 1875-1876) a început cu răscoalele antiotomane din Herțegovina, Bosnia și Bulgaria , urmate de declarația de război a Serbiei și Muntenegrului.
-Rusia dorea strâmtorile către Marea Mediterană și s-a decis să participe la război de partea răsculaților .
-Chiar dacă România a declarat că este neutră față de evenimentele din Balcani, înfruntarea efectivă dintre Rusia și Imperiul Otoman avea toate șansele să aibă loc pe teritoriului românesc.
-O alianță cu Rusia ar fi ușurat drumul către independență , iar în acest scop, și-a pregătit arsenalul de război.
-Delegația guvernamentală română a plecat în Crimeea să discute cu țarul Alexandru al II-lea despre poziția țării și posibila intrare a României în conflictul ruso-turc , ce urma să aibă loc .
-La data de 4 aprilie 1877 ,România a semnat Convenția româno-rusă , prin care dădea voie armatelor partenere să treacă prin țară în schimbul asigurării integrității teritoriale.
-La data de 12 aprilie 1877 ,Rusia declara război otomanilor.
-Turcii au bănuit înţelegerea României cu Rusia, văzând că nu reacționează la trecerea trupelor rusești pe teritoriul românesc, și au început bombardarea orașelor de pe malul Dunării.
-Armata română a reacționat , bombardând Vidinul.
-Războiul dintre România și Imperiul Otoman începea la sfârșitul lunii aprilie 1877.
-La data de 9 martie 1877, Camera Deputaților admite independența tării prin ruperea legăturilor cu Poarta , în ziua următoare Senatul confirmând acest fapt .
luni, 23 decembrie 2013
ACȚIUNI DIPLOMATICE DIN EVUL MEDIU ȘI DE LA INCEPUTUL MODERNITĂȚII INTREPRINSE DE ROMANI
-ALIANȚA ȚĂRII ROMÂNEȘTI CU REGATUL UNGARIEI ÎMPOTRIVA PORȚII(1395)
-Începutul secolului al XIV-lea este marcat de conflictul iscat între statele Europei și Înalta Poartă.
-În acest context, Țările Române s-au aliniat politicii de alianțe antiotomane ale Ungariei și Poloniei, acestea jucând rolul unor adevărate bastioane de rezistență ale creștinătății în fața islamului otoman.
-Astfel, s-a încheiat , în anul 1395 tratatul de alianță dintre Mircea cel Bătrân și regele maghiar, Sigismund de Luxemburg .
-Intuind de la începutul domniei sale tendințele expansioniste ale regatului maghiar, Mircea cel Bătrân a încheiat o alianță contra Regatului Ungar, cu Vladislav Jagiello, regele Poloniei .
-Pericolul comun , cel otoman , care amenința atât Țările Române cât și Regatul Ungar, l-a determinat pe Mircea cel Bătrân să ia în calcul alianța cu Ungaria.
-Tratatul de alianță a fost semnat la data de 7 martie 1395, la Brașov.
-Astfel, s-au pus bazele primului tratat de alianță antiotomană din S-E Europei.
-ÎNFRÂNGEREA OTOMANILOR DIN ANUL 1683 ( Viena)- a inaugurat o lungă perioadă de decădere a Imperiului Otoman( 1683-1918).
-Pe fondul crizei Imperiului Otoman , cele două puteri , Austria și Rusia , au dus o politică expansionistă în partea de răsărit a Europei .
-Poziția geografică a Țărilor Române i-a determinat pe domnitorii români Șerban Cantacuzino , Constantin Brâncoveanu și Dimitrie Cantemir să caute soluții pentru ieșirea de sub dominația otomană, prin adoptarea unei politici de apropiere față de Rusia, Imperiul Habsburgic sau Polonia.
-La baza tratativelor cu aceste puteri a stat ideea de independență a Țărilor Române și de respectare a vechilor obiceiuri existente .
-Domn al Țării Românești între 1678-1688, Șerban Cantacuzino a inițiat tratativele cu Imperiul Habsburgic.
-Eforturile sale au fost continuate de către Constantin Brâncoveanu ( 1688-1714), fără mare succes, datorită refuzului Austriei de a da garanțiile militare solicitate de către domnul român.
-În urma păcii de la Karlowitz, Transilvania a intrat sub stăpânirea Austriei, Tara Românească și Moldova fiind nevoite să se reorienteze spre alianța cu Rusia.
-În luna aprilie a anului 1711 , domnul Dimitrie Cantemir a încheiat cu Petru cel Mare o înţelegere , la Luck , prin care era prevăzută ieșirea Moldovei de sub dominația otomană, alianţa ţării cu Rusia, necunoașterea suveranității și a integrității Moldovei , precum și domnia ereditară în familia lui Dimitrie Cantemir.
-Războiul ruso-otoman s-a sfârșit, însă , cu înfrângerea de la Stănilești pe Prut, iar Cantemir a fost obligat să se refugieze în Rusia.
-La scurt timp ( 1714), își pierde tronul și viața domnul Constantin Brâncoveanu.
-Aceste împrejurări au determinat Poarta să introducă domniile fanariote în Moldova și Țara Românească.
ESEU DESPRE DIPLOMAȚIE ȘI CONFLICT ÎN EVUL MEDIU ȘI LA ÎNCEPUTURILE MODERNITATII IN SPATIUL ROMANESC
ESEU DESPRE DIPLOMAȚIE ȘI CONFLICT ÎN EVUL MEDIU ȘI LA ÎNCEPUTURILE MODERNITĂȚII ÎN SPAȚIUL ROMÂNESC
-În Evul Mediu , principala instituție centrală , atât în Moldova cât și în Țara Românească, a fost domnia.
-Domnul cârmuia țara ,era proprietarul întregului pământ, era judecătorul și conducătorul suprem al armatei.
-Domnul decidea în privința politicii externe a țării , putea declara război și încheia pace sau tratate cu statele vecine.
-În plan judecătoresc , domnul era singurul care aplica pedeapsa cu moartea , fiind judecătorul suprem al țării.
-La nivele inferioare , justiția era împărțită între boieri și Sfatul Domnesc.
-Instituția domniei se legitima prin credință că puterea venea de la Dumnezeu , iar originea sa era divină.
-În acest sens, în diferitele probleme de politică externă ,domnul se intitula,,din mila lui Dumnezeu, domn”..
-Domnul percepea dările , care de obicei, erau destinate întreținerii armatei sau plății tributului impus de asupritori.
-La conducerea statului, domnul era ajutat de Sfatul Domnesc , alcătuit din: vornicul ,care era șeful curții domnești , logofătul, care era șeful cancelariei domnești , vistiernicul, care era șeful visteriei țării, spătarul, care era purtătorul spadei domnești.
-Cea mai importantă funcție în Sfat era cea a Mitropolitului, urmată de dregătorii importante, precum aceea de Ban al Olteniei , în Tării Românească ,respectiv Portar al Sucevei, în Moldova.
-Atributiile Sfatului Domnesc erau variate : politice, fiscale, judecătorești.
-El participa la încheierea tratatelor de alianţă cu țările vecine sau la declararea războiului.
-Consultarea Sfatului de către domn și ascensiunea puterii Sfatului au limitat , într-o mare măsură, puterea de decizie a domnului.
-Din secolul al XIV-lea , o putere politică și militară nouă se afirma în Europa, respectiv puterea otomană.
-Spre sfarsitul secolului al XIV-lea , otomanii ajung pană la Dunăre și amenință în mod direct Tarile Romane , care au adoptat o atitudine defensivă, evitand schimbarea în pașalacuri turcești.
-Statutul politico-juridic al Țărilor Romane se transforma de la unul de independența la unul de autonomie, relaţiile cu Imperiul Otoman fiind reglementate prin Capitulații.
-Situaţia Ţărilor Romane a fost influenţată de jocul de interese al marilor puteri creştine din vecinătate: Ungaria ,Polonia și Imperiul Habsburgic din secolul al XVI-lea.
-Alături de statele creştine europene , Ţările Romane au participat la cruciadele antiotomane, devenind adevărate,,Porţi ale creștinitătii,,.
-La sfarsitul secolului al XIV-lea, voievodul Tarii Romanesti, Mircea cel Batran , a inceput politică de alianţă cu Regatul Ungariei împotriva otomanilor.
-La data de 7 martie 1395 , la Brasov, domnitorul semnează cu regele Ungariei , Sigismund de Luxemburg, un tratat cu caracter antiotoman.
-Voievodul Petru I Musat( 1375- 1391) a demarat începutul relațiilor dintre Moldova si Polonia, pentru a contrabalansa pericolul reprezentat de Ungaria.
-Politica aceasta a fost continuata de alți voievozi moldoveni, ca Alexandru cel Bun ( 1400-1432) sau Ștefan cel Mare( 1457-1504).
-La sfârșitul secolului al XIV-lea , romanii erau implicați direct în lupta antiotomană, participând la susținerea politicii de ,,cruciada târzie”.
-Mircea cel Batran a obtinut victoria la Rovine( 1395) împotriva otomanilor conduși de sultanul Baiazid I si a participat la cruciada de la Nicopole( 1396), alături de Sigismund de Luxemburg, însă creștinii au fost înfrânți aici de către otomani.
-În Evul Mediu , principala instituție centrală , atât în Moldova cât și în Țara Românească, a fost domnia.
-Domnul cârmuia țara ,era proprietarul întregului pământ, era judecătorul și conducătorul suprem al armatei.
-Domnul decidea în privința politicii externe a țării , putea declara război și încheia pace sau tratate cu statele vecine.
-În plan judecătoresc , domnul era singurul care aplica pedeapsa cu moartea , fiind judecătorul suprem al țării.
-La nivele inferioare , justiția era împărțită între boieri și Sfatul Domnesc.
-Instituția domniei se legitima prin credință că puterea venea de la Dumnezeu , iar originea sa era divină.
-În acest sens, în diferitele probleme de politică externă ,domnul se intitula,,din mila lui Dumnezeu, domn”..
-Domnul percepea dările , care de obicei, erau destinate întreținerii armatei sau plății tributului impus de asupritori.
-La conducerea statului, domnul era ajutat de Sfatul Domnesc , alcătuit din: vornicul ,care era șeful curții domnești , logofătul, care era șeful cancelariei domnești , vistiernicul, care era șeful visteriei țării, spătarul, care era purtătorul spadei domnești.
-Cea mai importantă funcție în Sfat era cea a Mitropolitului, urmată de dregătorii importante, precum aceea de Ban al Olteniei , în Tării Românească ,respectiv Portar al Sucevei, în Moldova.
-Atributiile Sfatului Domnesc erau variate : politice, fiscale, judecătorești.
-El participa la încheierea tratatelor de alianţă cu țările vecine sau la declararea războiului.
-Consultarea Sfatului de către domn și ascensiunea puterii Sfatului au limitat , într-o mare măsură, puterea de decizie a domnului.
-Din secolul al XIV-lea , o putere politică și militară nouă se afirma în Europa, respectiv puterea otomană.
-Spre sfarsitul secolului al XIV-lea , otomanii ajung pană la Dunăre și amenință în mod direct Tarile Romane , care au adoptat o atitudine defensivă, evitand schimbarea în pașalacuri turcești.
-Statutul politico-juridic al Țărilor Romane se transforma de la unul de independența la unul de autonomie, relaţiile cu Imperiul Otoman fiind reglementate prin Capitulații.
-Situaţia Ţărilor Romane a fost influenţată de jocul de interese al marilor puteri creştine din vecinătate: Ungaria ,Polonia și Imperiul Habsburgic din secolul al XVI-lea.
-Alături de statele creştine europene , Ţările Romane au participat la cruciadele antiotomane, devenind adevărate,,Porţi ale creștinitătii,,.
-La sfarsitul secolului al XIV-lea, voievodul Tarii Romanesti, Mircea cel Batran , a inceput politică de alianţă cu Regatul Ungariei împotriva otomanilor.
-La data de 7 martie 1395 , la Brasov, domnitorul semnează cu regele Ungariei , Sigismund de Luxemburg, un tratat cu caracter antiotoman.
-Voievodul Petru I Musat( 1375- 1391) a demarat începutul relațiilor dintre Moldova si Polonia, pentru a contrabalansa pericolul reprezentat de Ungaria.
-Politica aceasta a fost continuata de alți voievozi moldoveni, ca Alexandru cel Bun ( 1400-1432) sau Ștefan cel Mare( 1457-1504).
-La sfârșitul secolului al XIV-lea , romanii erau implicați direct în lupta antiotomană, participând la susținerea politicii de ,,cruciada târzie”.
-Mircea cel Batran a obtinut victoria la Rovine( 1395) împotriva otomanilor conduși de sultanul Baiazid I si a participat la cruciada de la Nicopole( 1396), alături de Sigismund de Luxemburg, însă creștinii au fost înfrânți aici de către otomani.
DESCRIEREA MOLDOVEI- proză savantă- de Dimitrie Cantemir
-Proza savantă se află la granița dintre proza științifică și cea beletristică, adică îmbină conținutul bogat în informații cu evocarea, descrierea, portretizarea, care sunt tehnici specifice prozei literare.
-,,Descrierea Moldovei” este o proză savantă deoarece informațiile despre așezarea, granițele, flora, fauna, religia ,politica și locuitorii Moldovei sunt descrise într-un limbaj literar, iar moldovenii sunt conturați prin adevărate portrete literare.
-,,Descrierea Moldovei ”cu titlul original ,,Descripțio Moldaviae, ,,este prima lucrare monografică a Moldovei, scrisă în limba latină în 1716, pe când Dimitrie Cantemir se afla exilat în Rusia, la moșia Dimitrovka și a fost tradusă în românește abia în 1825.
-Lucrarea s-a impus prin acuratețea metodei folosite, vastitatea informației concepția modernă monografică , referitoare la cadrul geografic, istoric, social, cultural și etnografic al Moldovei.
-Mai mult decât atât , geografia este relevată în directă relație cu istoria și economia, fiind astfel singura scriere de acest gen în literatura veche.
-,,Descrierea Moldovei” este structurată în trei părți:
I. Partea geografică are 7 capitole, fiecare purtând un titlu explicativ pentru conținutul acestuia: ,,Despre numele cel vechi și cel de acum al Moldovei,, ,,Despre apele Moldovei”
,,Despre munții și mineralele Moldovei”.
II. Partea politică este cea mai întinsă, conținând 19 capitole, fiecare având un titlu care explică aspectele politice și etnografice ilustrate: ,,Despre alegerea domnilor în Moldova”,Despre oastea moldovenească”, ,,Despre legile Tarii Moldovei”, ,,Despre năravurile moldovenilor”, ,,Despre obiceiurile de la logodnă și de la nuntă”, ,,Despre obiceiurile de îngropăciune la moldoveni”.
-III. Despre cele bisericești și ale învățăturii în Moldova cuprinde 5 capitole, ,,Despre religia moldovenilor”, ,,Despre tagma bisericească” , ,,Despre mănăstirile din Moldova”, ,,Despre graiul moldovenesc”, ,,Despre literele moldovenilor”.
-Prima parte, cea geografică a lucrării se referă, în cele 7 capitole, la hotarele țării, vecinii, clima, apele ,ținuturile și târgurile cele mai importante, munții și bogățiile subsolului, câmpiile și pădurile, precum și fauna sălbatică și domestică a Moldovei, schițând pentru prima oară harta Moldovei.
-Astfel, Dimitrie Cantemir relatează legenda întemeierii Moldovei, povestind cum Dragoș, fiul voievodului Bogdan, se hotărî să plece la vânătoare împreună cu trei sute de oameni.
-Pe drum, aceștia au întâlnit ,,un bou sălbatic, numit de moldoveni zimbru”, pe care l-au fugărit până când au ajuns la poalele munților.
-Cățeaua de vânătoare Molda ,pe care Dragoș ,,o iubea foarte mult”, s-a repezit asupra bourului, care s-a azvârlit într-un râu, unde fiara ucisă a fost luată de apele râului.
-În amintirea cățelei, Dragoș pune numele de Moldova râului, iar locului respectiv îi zice Roman, după ,,numele seminției sale, hotărând ca stemă a noului său principat, capul bourului.
-Oamenii au numit aceste meleaguri Moldova, după numele râului.
-Tot în această primă parte a lucrării, Cantemir oferă date exacte privind așezarea țării, manifestările climaterice, principalele târguri.
-Munții Moldovei sunt bogați în minerale, între care sarea și fierul, iar câmpiile sunt cultivate cu grâu, ovăz și cu pomi roditori, viile sunt alese, iar pădurile au în belșug lemn de lucru și lemne de foc.
-Animalele domestice și sălbatice sunt reprezentate de turmele de cerbi, căprioare, capre negre , vulpi, ursi și lupi, și de trei feluri de oi.
-Partea politică , cea mai întinsă și cea mai cuprinzătoare , începe cu o referire la chipul în care este cârmuită țara și la cei mai importanți domnitori, considerând ca ,,domnia lui Ștefan cel Mare a fost o epocă hotărâtoare pentru Moldova”.
-Înscăunarea domnitorilor se făcea după descendența ereditară, obicei respectat numai până la al șaselea voievod, apoi li s-a dat putere boierilor să aleagă domnul, dar numai cu acordul Porții.
-Cantemir descrie ritualul înscăunării, în care un rol esențial îl are mitropolitul și alte fețe bisericești , straiele domnești, caii, protocolul primirii la curtea domnească.
-Noul domn este adus la Țarigrad pentru confirmarea lui de către Poartă, care trimite apoi înștiințare boierilor din țară.
-Referindu-se la boierii din Moldova și la statutul lor social, Dimitrie Cantemir numește funcțiile importante în stat, logofătul cel mare, vornicul, hatmanul, postelnicul, spătarul, vistiernicul, descriind atribuțiile fiecărui post în parte.
-Următoarele capitole cuprind detalii despre obiceiurile de la curtea domneasca, ale vânătorilor domnești, despre înmormântarea domnitorilor, despre legile țarii, la care veghea divanul de judecată al domnului și al boierilor.
-Un capitol impresionant este acela în care autorul dă exemple concrete de domnitori și sumele de bani pe care le achitau turcilor.
-Autorul consideră că cele mai evidente trăsături ale moldovenilor sunt credința cea adevărată și ospeția, firea lor cea bună , iar între defecte se înscrie proasta creștere, accentuând ca trufia și semeția sunt ,,muma și sora lor”, acestea fiind două năravuri dominante.
-Moldovenii sunt pricepuți în mânuirea armelor ,știu să arunce cu sulița, la începutul luptei sunt entuziasmați și foarte viteji, au învățat să surprindă adversarul, învingând de multe ori dușmanul.
-Femeile lor sunt frumoase , și, atunci când devin neveste, poartă basmale.
-Moldovenii consideră că Dumnezeu le hotărăște ziua morții, asa că nu se tem că pot muri în războaie, iar ospitalitatea este trăsătura cea mai deosebită și specifică moldovenilor.
-Deși sunt săraci , nu se dau înapoi să dea de mâncare și să găzduiască un călător timp de trei zile împreună cu calul său.
-În restul capitolului , Cantemir se referă la jocurile populare specifice moldovenilor , care sunt diferite decât la celelalte neamuri, descriind în detaliu hora, obiceiurile populare și ritualurile de la nunți și de la alte sărbători.
-O atenție specială o acordă călușului, joc bărbătesc spectaculos, care se manifestă o dată pe an, ,,între înălțarea la cer a lui Hristos și sărbătoarea Rusaliilor”.
-Dimitrie Cantemir încheie admirativ pentru puterea pe care o au moldovenii în credința și în farmece.
-În ultima parte a operei, Dimitrie dezvoltă puterea credinței religioase, mai întâi în zei, apoi numai în Dumnezeu.
-Lăcașurile de cult sunt numeroase în Moldova, iar domnitorii sau marii boieri obișnuiau să-și lase averea, în mod egal , copiilor lor și mănăstirii.
duminică, 22 decembrie 2013
DESCRIEREA MOLDOVEI DESPRE NĂRAVURILE MOLDOVENILOR- de Dimitrie Cantemir
Prin ,,Descrierea Moldovei”, Dimitrie Cantemir relizează o frescă socială, politică și economică a Moldovei începând cu descinderea din rădăcina daco-romană până în zilele sale.
-Capitolul al XVII-lea ,,Despre năravurile moldovenilor ”, dă contur unui portret moral bazat pe contraste, pe excese și porniri impulsive, rezultând o armonioasă unitate a contrariilor , devenită mijloc de rezistență prin vreme a unui neam vitregit de soartă , situat în calea tuturor primejdiilor.
-Marele cărturar considera ca este mai cu folos sa le arate moldovenilor ,, cusururile care-i slutesc,,decat sa-i amageasca prin ,,lingusiri blajine si cu dezvinovatiri dibace,,marturisind ca in afara de,,credinţă cea adevărată si oaspeţie,, nu prea găseşte ceva de lăudat.
-Întrucat naravurile bune sunt rare, moldovenii se caracterizează prin trufie si semeţie, lingusindu-se repede si impacandu-se cu adversarul.
-De băutura nu au prea multă greaţă,unde petrecerile lor ţineau, la sărbători sau pe vreme rea, pana dimineata, dar autorul observa ca la beţie nu-i întrec pe munteni.
-Cu toate acestea , moldovenii nu au cusururi mai multe decat celelalte popoare, unele dintre ele fiind create si de locurile de mare primejdie în care trăiesc.
-Mereu aflati la pandă, în lupta cu agresiunile din toate părţile, moldovenii sunt oameni ai armelor, avand multă pricepere,se pricep sa poarte suliţă, dar totdeauna au izbutit mai mult cu spada.
-Numai vanatorii poarta puşti si moldovenii socotesc ca este un lucru de ocară sa folosească aceasta unealtă impotriva dusmanului la care nu ajungi nici prin meştesugul războiului si nici prin vitejie.
-Aşadar, arma de foc este considerată un lucru diavolesc, de care nu trebuie sa se folosească împotriva duşmanilor.
-În lupta sunt la început foarte viteji , dar pot deveni ezitanti,,mai moi,, daca sunt impinsi înapoi, dar găsesc de multe ori calea, obtinand astfel victorii neasteptate.
-Fata de cei invinsi sunt cand blanzi, cand cruzi,dupa firea lor cea nestatornică.
-In schimb, crutarea unui tatar sau a unui turc, din partea carora moldoveanul nu prea s-a asteptat la lucruri bune, nu poate tine de milostenia crestineasca.
-Fata de oaspeţi , moldovenii au o grija desavarsita: Chipul cu care primesc oaspeţi straini si drumeti e vrednic de cea mai mare lauda,,
-Durata ospetiei tine trei zile ,constand in mancare si gazduire, fara plata, atat pentru oaspete, cat si pentru calul sau, iar pe un strain il primesc de parca ar fi fratele lor,,cu fata voioasa,,
-Drumetii sunt primiti cu multa bucurie:,,Unii asteapta cu masa de pranz pana la al noulea ceas din zi si, ca sa nu manance singuri, isi trimit slugile pe ulite si le poruncesc sa pofteasca la masa drumetii pe care ii intalnesc,,
-Dansurile moldovenilor sunt diferite de ale altor neamuri, acestia nu joaca doar cate doi sau cate patru, ci in grupuri mai mari ,, mai multi roata,,in cel mai cunoscut joc, hora,practicata indeosebi la nunti.
Alteori moldovenii se prind intr-un sir lung si fac tot felul de intorsaturi, fruntea si coada ramanand ,,slobode,, denumirea unui astfel de joc fiind , dupa un cuvant polonez,,dant,,
-Dimitrie Cantemir incheie acest capitol cu jocul calusarilor , complex si fascinant, caruia poporul ii confera proprietati magice,terapeutice, pe care scriitorul le consemneaza cu interes.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)