luni, 30 decembrie 2013
ALEXANDRU LĂPUȘNEANU
-comentariu-
”Alexandru Lăpușneanu” este capodopera lui Costache Negruzzi și modelul de referință al nuvelei istorice românesti.
-Publicată în anul 1840 , în revista ,,Dacia literară ”, nuvela corespunde programului romantic al acesteia, în primul rând prin valorificarea unor fapte din istoria națională și prin crearea de tipuri vii, puternice, sfâșiate lăuntric de tendințe și manifestări contrare.
-Pentru crearea acestei nuvele, scriitorul se inspiră din cronica lui Grigore Ureche, „Letopisețul Țării Moldovei” , capitolul ,,Cănd au omorat Alixandru -Vodă 47 de boieri,” descriind una dintre cele mai sângeroase pagini din istoria națională .
-Ca specie epică ,nuvela are un singur fir narativ, urmărind un conflict unic, între domnitor și boierii trădători, personajele nu sunt numeroase, fiind caracterizate succint și viguros,în funcție de contribuția lor la desfășurarea acțiunii.
-Naratorul este obiectiv și omniscient, iar narațiunea se realizează la persoana a -III-a ,timpul narativ este cronologic, bazat pe relatarea în ordine a derulării evenimentelor situate într-un trecut istoric, iar spațiul este Moldova secolului al XVI-lea.
-Mreaja puterii , care îl cuprinde pe Lăpușneanul , este înșelătoare :ca atâția oameni de-a lungul istoriei ,el ajunge la apogeu, apoi se prăbușește .
-Toate măririle, toate excesele și cruzimile , într-un perfect stil baroc, duc în cele din urmă la căderea personajului principal.
-Ca nuvelă exemplară, ,,Alexandru Lăpușneanu” își concentrează toate luminile asupra personajului principal , în scopul conturării trăsăturilor sale caracteristice.
-De altfel, aceasta și este deosebirea esențială a nuvelei de povestire.
-Figură complexă , demonică stranie , crudă ca și vremea în care trăiește ,Alexandru Lăpușneanul este unul dintre personajele tragice al istoriei romănilor.
-Lăpușneanul este, ca atâția domnitori care nu au putut ajunge la puterea si faima lui Ștefan cel Mare sau Mihai Viteazul , un personaj istoric minor într-o epocă decadentă ,venit rușinos în țară cu ajutor străin , pentru a pune ordine în interesele boierilor .
-Capitolul întâi se deschide cu venirea în Moldova a lui Lăpușneanu ,hotărât să ocupe, pentru a doua oară, tronul tării.
-În prima domnie, el fusese izgonit de către Despot-Vodă, ucis la rândul său de către Ștefan Tomșa.
-Alexandru Lăpușneanul adunase o armată numeroasă, cu care venise în Moldova ca să-l izgonească pe Tomșa și să-și ia înapoi scaunul domnesc.
-Boierii care-l trădaseră în prima domnie îl întâmpină pe Lăpușneanul la graniță, aproape de Tecuci: vornicul Moțoc, spătarul Spancioc și Stroici.
-Lăpușneanul fiind hotărât să se instaleze pe tronul Moldovei cu orice preț , care având în spate sprijinul turcilor, dă o replică memorabilă, de un cinism rar întâlnit:,,Dacă voi nu mă vreți, eu va vreu... și ,dacă voi nu mă iubiți , eu vă iubesc pre voi și voi merge ori cu voia, ori fără voia voastră”,.
-Lăpușneanu este o figură palidă , un epigon care introduce hoarda pustiitoare în țară, statornicind astfel o nouă eră de sclavie și de sărăcie pentru popor.
-Lăpușneanu îi reprimă pe boierii care nu îl acceptă în numele unei pretinse ocrotiri a poporului de jos.
-Un singur boier i se alătură, de la început cu umilință , dar nu fără oarecare viclenie, noului domnitor.
-Moțoc este al doilea personaj machiavelic al nuvelei , care îșî epuizeaza viața în nesfărșite conflicte și intrigi de culise, remarcat însă de domnitor la adevărată lui valoare.
-El este capabil de cele mai abominabile fapte pentru a-și realiza scopurile.
-Mai inteligent decât el , Lapușneanul îl menține însă în preajmă, ca unealtă în planurile diabolice de răzbunare puse la cale, sacrificându-l la momentul potrivit.
-Încă de la începutul nuvelei, se instituie o subtilă relație între călău și victimă.
-Părăsit de boieri, Ștefan Tomșa fuge în Valahia, iar norodul, sperând într-o viață mai bună, se bucură de schimbările survenite.
-Ca orice tiran obsedat de puterea absolută, Lăpușneanul iși reprimă cu violență și cruzime adversarii: arde cetățile în care s-ar putea adăposti, le ia, sub diverse pretexte și învinuiri, averile .
-Capitolul al doilea, în care se înfățișează toate acestea, introduce în scenă un alt personaj, pe doamna Ruxanda, căreia i se face un portret remarcabil, după toate regulile clasice ale compoziției: biografie, portret fizic, dialog ,din care se desprind trăsături morale definitorii.
-Doamna Ruxanda, soția lui Alexandru Lăpușneanul înspăimântată de cruzimile și crimele înfăptuite de soțul său, îl roagă să nu mai verse sânge și să înceteze cu omorurile, fiind impresionată de cuvintele văduvei unui boier ucis, care o amenințase.
-Fiica lui Petru Rareș, ea este martoră la procesul de decădere a neamului Mușatinilor, implicit a Moldovei, frații săi, Iliaș și Ștefan, fiind domni nevrednici: primul își trădează religia, trecănd la mahomedalism, iar al doilea , desfrănat și el ,sărăcește țara de bucate și de negoț și piere ucis de boieri.
-Ruxanda este un personaj romantic, înscris într-un cămp de forță care generează mari tensiuni.
-Fiind stăpânită de frică și de o mare îngrijorare pentru viața copiilor săi,ei înșiși amenințați de furia dementă a lui Lăpușneanu, ea îl înfruntă cu demnitate, fiind capabilă de mari decizii, care determină cursul acțiunii: în capitolul al doilea îi cere domnului să pună capăt vărsării de sănge, iar în finalul nuvelei acceptă să-și otrăvească soțul și mântuiește țara de asuprirea lui.
-Episodul uciderii boierilor din capitolul al treilea, reprezintă punctul culminant al cruzimii si fărădelegilor noului stăpân al țării.
-Sala de ospăț ,expresie la scară redusă a unei lumi inferioare , plină de intrigi ,devine un fel de anticameră a infernului.
-Veveriță , boierul cel patriot, este omorât tocmai atunci când încearcă să se smulgă din infernul patimilor și al urii instaurate de Lăpușneanul, închinând în semn de pace ,în cinstea voievodului.
-Imaginea măcelului este o Judecată de Apoi pe care Alexandru Lăpușneanul și-o asumă prin uzurpare, prin impostură.
-De judecata finală nu scapă nici boierul cel mai ticălos al vremii, vornicul Moțoc.
-Scena morții sale este un exemplu de manipulare a maselor în timpul unei mișcări sociale.
-Ca orice tiran, Lăpușneanul știe că prostimea este potolită cu spectacole, și acceptă să-l sacrifice pe ,,acest bătrân ticăloșit în rele”, aruncându-l mulțimii înfuriate.
-Aclamațiile mulțimii sunt însă înșelătoare ,căci ea își poate schimba repede idolii.
-Curând, în ciuda acestei aparente victorii și pacificări a țării, și steaua lui Lăpușneanul începe să apună , peste cătiva ani sosind și momentul ca el să coboare de pe soclu.
-Voința imensă de a domina, de a se impune în istorie nu este susținută de o forță fizică pe măsură, ființa umană este prea fragilă pentru a se impune în fața timpului și a rosturilor neștiute ale lumii.
-Lăpușnenul cade grav bolnav.
-Capitolul ultim al nuvelei, al patrulea , prezintă agonia acestuia și pedeapsa capitală care, ca o ironie a soartei, se întoarce acum asupra lui.
-Judecății divine careia aparent i se supune, prin trecerea la călugărie, i se adaugă judecata umană, a celor năpăstuiți prin actele de rara cruzime ale domnului.
-Agenții pedepsei sunt tocmai boierii care au scăpat ca prin minune de măcel, Spancioc și Stroici, cu binecuvântarea mitropolitului Teofan și participarea ezitantă și înfricoșată a doamnei Ruxanda, care în cele din urmă are puterea de a-i întinde cupa cu otravaă.
-Nuvela excelează în prezentarea unor scene prin exces de cruzime, prin scena în care Spancioc și Stroici îi toarnă muribundului otrava pe gât, descleștându-i dinții cu vârful cuțitului.
-După ce îi execută pe cei 47 de boieri, le aruncă trupurile pe fereastră , el le orânduiește , cu propriile mâini , capetele expuse impersonal pe masa de ospăț ,într-un fel de piramidă a vieții și morții.
-Nuvela ,,Alexandru Lăpușneanul” este o reflecție asupra destinului ,asupra tentațiilor și limitelor ființei umane care nu își găsește echilibrul și forța de a-și reprima fantasmele lăuntrice și instinctele infernale.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu