Sublinierea trăsăturilor unui
text narativ și
încadrarea acesteia într-un
curent literar, prin ilustrarea
temei și a
viziunii despre lume
a autorului.
-Romanul ,,Moromeții” de Marin
Preda are două
volume, primul a fost publicat
în 1955, iar al
doilea în 1967, ceea
ce face ca
acest roman să aparțină
perioadei interbelice.
-Din punct de
vedere al construcției și
al viziunii despre
lume, această operă este un roman
realist-obiectiv, în care
structura este circulară, asigurată de
simetria incipitului cu finalul, tematica este
rurală, acțiunea este încadrată în
timp și spațiu, conflictele sunt
puternice, viziunea narativă
este obiectivă.
-Romanul reușește
să reconstituie imaginea satului românesc într-o perioadă
de criză, în preajma
celui de-al Doilea
Razboi Mondial.
-Tema
principală este cea a
familiei, surprinsă într-un proces iremediabil de destrămare, la care
se adaugă tema timpului
sau tema iubirii.
-Axa
fundamentală a romanului (
volumul I ) pe
care este așezată actiunea
este timpul îngăduitor , într-un
moment de răscruce
,sub presiunea unor evenimente necruțătoare.
-Acțiunea
romanului este plasată
spațial în comuna
Siliștea-Gumești din județul Teleorman și
temporal cu trei
ani înaintea celui de-al
Doilea Război Mondial.
-În
centrul romanului se
află Moromeții , o
familie numeroasă, cu copii
proveniți din două
căsătorii.
-Catrina îi crescuse
de mici, cu greu , pe
cei trei băieți ai
lui Moromote, care încep
s-o urască.
-Nemulțumirile
sunt alimentate permanent
de când copii
erau mici de
către Guica, nemulțumită de
căsătorie lui Moromete.
-La rândul său,
Ilie Moromete consideră
că esențial pentru
familia sa este să
păstreze pământul întreg
pe care să-l lase
apoi fiilor săi.
-Dar, Paraschiv
, Nilă și Achim
nu înțeleg această
dorință a tatălui
, ei tânjind după
independență economică și
câștig rapid.
-De aici vine
planul secret de
a pleca la
București pentru a-și
găsi un rost, pus în
practică mai întâi prin
plecarea lui Achim cu
oile și apoi prin
fuga
lui Paraschiv și
a lui Nilă ,
cu caii, din finalul
romanului.
-Intervalul
surprins se derulează de
la începutul verii
până la sfârșitul ei și poate fi
segmentat în trei
părți: primul ține de sâmbătă
seara până duminică noapte, conține scene
care ilustrează monografic
viața satului (cina, tăierea salcâmului, întâlnirea duminicală din
poiana lui Iocan, hora), al doilea
se derulează pe
parcursul a doua
săptămâni, începând cu plecarea lui Achim
cu oile, la
București, iar al
treilea episod ține
de la începutul
secerișului până la sfârșitul
verii, când Nilă și Paraschiv
fug la București
cu caii.
-Romanul
prezintă un
conflict puternic care
evoluează pe mai
multe direcții: conflictul dintre Ilie
Moromete și fii
săi din prima
căsătorie, Paraschiv, Nilă
și Achim; conflictul dintre Ilie
Moromete și soția
sa Catrina; conflictul dintre
Moromete și sora
sa Maria, zisă Guica.
-Conflictul
dintre Ilie Moromete
și fii săi
din prima căsătorie
apare conturat încă
de la început, din
scena cinei, unde așezarea
membrilor familiei la
masă este semnificativă
pentru relațiile dntre
ei și are
la bază dezacordul
dintre tată și
fii săi din
prima căsătorie, provenit din viziuni
diferite asupra vietii
și a valorilor.
-Dacă
tatăl prețuiește armonia
familiei, liniștea casei, băieții valorizează
banul și
puterea pe care
acesta o dă.
-Cel de-al doilea
conflict, între Moromete și
soția sa Catrina, are
la bază o promisiune neonorată
de soț, aceea de a trece
casa și pe
numele Catrinei.
-În timpul secetei
de după Primul
Război Mondial, Catrina vânduse
un pogon din lotul
ei, pentru a întreține
familia, iar Moromete îi făcuse
atunci promisiunea de a o
trece în actele
casei, fapt care a fost
amânat
mereu , spre disperarea femeii
care, după moartea
soțului , se și vedea
alungată de către
fii vitregi.
-Conflictul
dintre Ilie Moromete
și sora sa
are la bază dorința
neîmplinită a acesteia
ca fratele să
nu se mai
fi recăsătorit ,iar ea să
fi avut
grijă de cei
trei băieți.
-Faptul că Moromete
nu a ascultat-o
a făcut să
îl urască și
să-l învrăjbească și pe cei
trei fii împotriva
tatălui și pe
cei trei fii împotriva tatălui
și a mamei
vitrege.
-Scena
cinei este semnificativă pentru evoluția conflictelor din sânul
familiei ,la masă copiii
se așează astfel: cei
trei frați vitregi
stăteau spre partea din
față a tindei, Catrina stătea
întotdeauna lângă vatră ,lângă
ea îi avea
pe Niculae, Ilinca și
Tita, copii făcuți cu
Moromete.
-Moromete
stătea parcă deasupra
tuturor ,locul său arată că
tatăl este stăpânul familiei , el
decide cu privire
la soarta acesteia, rol
care va fi
contestat de cei
trei fii prin
dorința de a
ieși de sub
autoritatea tatălui într-un
mod care frânge
echilibrul familiei.
-O altă scenă
semnificativă pentru procesul
de degradare a familiei
tradiționale este cea a tăierii
salcâmului , primul semn al
unor vremuri grele
pentru Ilie Moromete.
-Salcâmul ,martor
și păstrător al
vieții țărănești anunță
prin sfârșitul său prăbușirea satului
tradițional și al familiei
Moromete, amenințată de
schimbările aduse de
vremuri.
-Destrămarea
familiei Moromete este
extinsă și în
cel de-al doilea
volum, prin încercările tatălui
de a-și convinge fii
să se întoarcă în
sat, încercări sortite eșecului , căci băieții
își făcuseră un
rost în capitală: Paraschiv lucra ca
sudor la tramvaie, Nilă era
sudor la un bloc
și Achim avea un
mic magazin alimentar .
-La rândul său, Catrina
supărată pe încercările
lui Moromete de
a-și readuce fii ,îl părăsește
și se duce
să locuiască la fiica
ei din prima
căsătorie.
-Destrămarea
familiei continuă cu
moartea lui Nilă la război,
și cu schimbările pe
care noua orânduire
comunistă le aduce
în sat.
-În concluzie ,
prin destinul familiei Moromete, Marin Preda surprinde
în mod semnificativ viața
satului românesc din
preajma și după
cel de-al Doilea
Război Mondial, perioadă de
răscruce pentru întreaga societate românească confruntată
cu legile
istoriei, cu timpul care
nu mai are
răbdare cu oamenii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu