marți, 14 ianuarie 2014
ROMANITATEA ROMÂNILOR ÎN VIZIUNEA ISTORICILOR-eseu
-Romanitatea românilor reprezintă elementul fundamental al identității poporului român.
-La fel ca și celelalte popoare romanice din Europa , românii vorbesc o limbă bazată pe latina vorbită în Imperiul Roman.
-Procesul prin care băștinașii geto-daci au preluat limba și cultura latină poartă numele de romanizare și s-a desfășurat între secolele I-III d. Hr ., când o mare parte din teritoriul nord- dunărean a intrat în componența Imperiului Roman.
-Etnogeneza românilor se încheie în perioada migrațiilor , când românii apar menționați în izvoarele medievale sub denumirea de vlahi.
-Românii apar deci, ca și popor , în urma unei duble sinteze - cea dintre geto-daci și romani, respectiv daco-romani și migratori , dintre aceștia din urmă cele mai importante influențe fiind exercitate de slavi.
-Limba română are majoritatea cuvintelor din vocabular de origine latină ( 60 % din cuvintele de bază), la care se adaugă substratul reprezentat de cuvinte de origine geto-dacă( 10 %) și adstratul, format din cuvinte de origine slavă( 20 %).
-Problema romanității românilor a interesat istoricii români încă din Evul Mediu, astfel , această problemă fiind tratată de Nicolaus Olahus în secolul al XV-lea sau cronicarii moldoveni Grigore Ureche și Miron Costin în secolul al XVII-lea.
-Problema romanității românilor devine obiect de dispută între istorici în secolul al XIX-lea, când , pe fundalul cererilor privind emanciparea națională care vin din partea românilor ardeleni, se încearcă demonstrarea dreptului istoric al stăpânirii austro-ungare asupra Transilvaniei.
-Această teorie a fost sintetizată de Robert Roesler, istoric austriac, în lucrarea ,,Studii românești” și este denumită teoria imigraționistă.
-Teoria imigraționistă , concepută pentru a corespunde intereselor austro-ungare din secolul al XIX-lea a fost combătută atât de istoricii străini,cât și de istoricii români, începând cu A.D.Xenopol în lucrarea ,,Studii asupra stăruinței românilor în Dacia Traiană”
-Xenopol aduce ca și dovezi ale continuității descoperirilor arheologice, toponimia, hidronimia, termenii creștini de origină latină, poporul român fiind o îmbinare a elementelor geto-dace, romane și slave, elementul roman fiind cel predominant .
-Lucrările istorice de după 1989 subliniază romanitatea limbii române .
-Ideea romanității românilor ocupă un rol foarte important în scrierile istoricilor, această idee fiind folosită de reprezentanții Scolii Ardelene din secolul al XVIII-lea -Inocențiu Micu-Klein, Gheorghe Șincai, Petru Maior , Samuil Micu, pentru a susține drepturile naționale ale românilor ardeleni, negate de elita conducătoare maghiară.
-În secolul al XIX-lea ,conștiința romanității românilor s-a consolidat , iar după 1918 s-au produs opere științifice importante pentru înțelegerea acestui fenomen istoric.
-În perioada comunistă, istoriografia privind problema romanității românilor cunoaște denaturări și exagerări , datorate sovietizării culturii inițial, respectiv naționalismul agresiv promovat de regimul Ceaușescu .
-După 1989, discursul istoriografic privind romanitatea românilor a devenit mai echilibrat , fiind acceptată ca un lucru cert, care nu mai are nevoie de alte demonstrații.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu