luni, 13 ianuarie 2014

ULTIMA NOAPTE DE DRAGOSTE,ÎNTÂIA NOAPTE DE RĂZBOI-de Camil Petrescu- comentariu literar

 -Camil  Petrescu  este  adeptul unei  noi  formule  estetice, vizând  trecerea  de  la  romanul  de  inspirație rurală  la  romanul  citadin, care  oferă  scriitorului  o  mai  mare  diversitate  și  profunzime  tematică.
-Totodată  ,scriitorul  pune  în  discuție tehnicile  narative  ale  romanului  obiectiv ,în  primul  rând caracterul  omniscient  al  naratorului.
-Camil Petrescu  scrie  un  roman   citadin , cu  o  problematică  acută ,  vizând  puternice  drame  existențiale  și  de  conștiință.
-Cele  două  părți  ale  romanului  ,,Ultima  noapte  de  dragoste  , întâia  noapte   de  război”, redactate  la  persoana  întâi  ,pentru  a  le  spori   nota  de  autenticitate, au  fiecare  câte  o  temă  distinctă.
-Prima  este  radiografia  unui  sentiment, gelozia, cea  de-a doua  relatează  experiența  contactului  nemijlocit  cu  moartea  pe  front.
-Partea  a  doua  este  un   jurnal  de  război.
-Romanul  are  două  părți  inegale, scriitorul  schimbând  cursul  cronologic  al  narațiunii,  prin  folosirea  procedeului  memoriei  involuntare.
-,,Ultima  noapte   de  dragoste ” ,semnifică  sfârșitul  iluziei,  revelația  calității  umane   mediocre  a iubitei  sale, accentuată  de  un  eveniment  atât  de  sângeros  cum  este  războiul,  în  timp  ce   a doua  parte  a  titlului, ,, întâia  noapte  de  război”,reprezintă  începutul  infernului, al  unei  lumi  bântuite  de  luptele  absurde.
-Subiectul  romanului  se  organizează  în  jurul  dramei  de  conștiință  a   personajului  principal, generată  de  incertitudinea  în  iubire.
-Ștefan  Gheorghidiu  este un  student  sărac, care  trăiește  din  greu  , împreună  cu  surorile  sale, din  pensia  modestă  de  văduvă   a  mamei  .
-Logodit  cu  o  frumoasă  colegă  de  facultate, Ela,  Gheorghidiu  amână   nunta  până  la  obținerea   licenței ,întrucât  banii  puțini  nu-i  ajung  să-și  întrețină  o  familie..
-Ela  este  și  ea  o  fată  orfană ,crescută  de  o  mătușă.
-Gheorghidiu  are  doi  unchi, unul  bogat  și  avar, Tache  , altul  binevoitor  și  glumeț, Nae  Gheorghidiu  ,un  cunoscut  avocat  și  om  politic.
-Deși  nu-și  agreează  și  nu-și  cultivă  rudele, pe  care  le  disprețuiește  pentru  preocupările  lor  mercantile ,Ștefan  Gheorghidiu  devine, spre  surprinderea  tuturor,  moștenitorul  unchiului  Tache, care-i  lasă  o  avere  considerabilă  ,încredințată  spre  administrare  celui  de-al  doilea  unchi  , Nae  Gheorghidiu,  în  schimbul  unei  consistente  rente  lunare.
-Eliberat  astfel  de  grijile materiale,  personajul  se  poate  dedica  preocupării  sale  favorite, filozofia , consacrându-se  în  liniște studiului.
-Ștefan  Gheorghidiu  își  iubește  soția, dar  aceasta  este  un  produs   al   lumii  din  jur ,trebuie  să  participe  la  viața  mondenă,  să  frecventeze  personaje  cu  preocupări  meschine,  să  facă  excursii  în  grup , să  se  prefacă interesat  de  modă,  de  dans  de  alte  frivolități  ce  fac  parte  din  sfera de  existență  a  soției  sale.
-Ștefan  este  un  inadaptat  superior,  între  cei  doi  soți   neexistând  o  comunicare   sufletească autentică.
-Ela  Gheorghidiu  este   o  femeie  frumoasă, dar  cât   se  poate  de  obișnuită, cu  manifestări  de  tandrețe  și  de  feminitate, copilăroasă, sensibilă, alintată.
-Îl  urmează  pe  Gheorghidiu  la  seminarii, ca  nu  cumva  să  flirteze  cu  colegele, deși  nu  are  înclinație  pentru  speculațiile intelectuale, fapt  vădit dintr-o  antologică  lecție de  filozofie  ce  se  desfășoară în  patul  conjugal.
-Drama  lui  Ștefan  nu  este  de  fapt   a  geloziei, ci  a   iubirii  înșelate, personajul  observând   comportarea  soției  sale  în  societate , aparenta  ei  atracție  pentru  un  om  de  lume, Gregoriade,  cu  care   crede  că  Ela  îl  înșală.
--În  această stare  sufletească  de  incertitudine, la   intrarea   României   în   Primul   Război  Mondial, eroul  este  mobilizat  și  participă   la luptele  din   zona  Rucăr- Bran   și  de  pe   valea  Prahovei ,și  trăiește  experiența  majoră   a  acestuia,  unde  era  în  stare  să  dezerteze  de  pe  front.
-Dragostea  lui  Gheorghidiu   este  plină  de  suspiciuni   care  găsește  ceva  suspect  în  fiecare  dintre  gesturile   soției  sale   și  care  alimentează   sentimentul  de  gelozie  al  personajului.
-Gelozia  ajunge  la  paroxism   în  mai  multe  momente, într-o  excursie  , redată   în  câteva  pagini  magistrale, Ștefan  trăiește  obsesiv  fiecare  clipă, pentru  care   coordonatele  vieții  pendulează între  iubire  și  moarte,  reprezentați  de  războiul  mai   subtil  al  sentimentelor,   de  gelozie , dar  și  de  războiul adevărat ,în  care  moartea  este  condiția  dominantă. 
-Drama  lui  Gheorghidiu   se  acutizează și  în  raport  cu  celelalte  personaje, cei  bogați fiind  analizați  de el  cu  un  teribil  spirit  critic.
-Lumea  în  care  patrunde  Ștefan  Gheorghidiu   este  bazată  pe  fiziologia  banului, unde  cei  fără  avere   nu  supraviețuiesc  sau  așteaptă  să  moștenească  averea  de  la  cei  ce  o  posedă.
-Nae  Gheorghidiu  este  un  astfel  de  personaj  , un  arivist care  face  tot  ce  este  posibil  pentru  a  pune  mâna  pe   averea  unchiului   Tache.
-Unchiul  Tache  , are  prin  întâlnirea  cu  Ștefan  , această  revelație  finală, care-i  conferă   ieșirea  dintr-un   cerc  vicios, și  îi  lasă    lui  toată  averea, fapt  pe  care  Nae , avocat  de  profesie, îndeletnicindu-se  și  cu  politica  ,, nu-l  poate  înțelege.
-Nae  Gheorghidiu   este  personajul  terestru  ,care se  înjosește   pentru  obținerea  unei  averi  cât  mai  mari, a  unei  poziții   politice  cât  mai  importante.
-El  este ,pentru  Ștefan  Gheorghidiu  ,un  personaj  detestabil,  fiecare  acțiune   conducând  la  împlinirea  acestui  scop: se  căsătorește  cu   o  femeie  urâtă  numai  pentru  bani, se  comportă  servil față  de  cei   cu  o  mare  avere , pentru  a  dobândi  și  el   o  parte   însemnată.
-Ștefan  încearcă  să   pună  mâna  pe  o  fabrică  de  metalurgie, pentru  a  scoate și  mai  mulți  bani, nevasta  lui  Gheorghidiu  chiar  ajunge  să  fie  interesată  de  afaceri,  devenite singurul  scop  al  vieții sale.
-Nae  își  urmărește interesele  până  în  pânzele  albe : toate acțiunile  sale  sunt  calculate îndelung , iar  cei căzuți în  capcană  devin  victime  ușoare , cum  este  și  cazul  unui  rival, Lumânăraru, ajuns  servitor  de  ocazie, după  ce greșise , în  urma  unei    manevre  copilărești , intrarea  în  producție  a  unei  fabrici  de metalurgie  câștigate  la  licitație  .
-Un   alt  tip   de  personaj   este  imbecilul, cel  ce  nu   reușește  să   facă  decât  declarații   furtunoase, având  menirea  de   a  atrage  publicul  , de  a-l   face  curios , chiar  dacă  valoarea  de  adevăr a  acestor  declarații este  nulă.
-Idiotul  perfect  crede  că  războiul  se  poate  câștiga   cu  mâinile  goale ,  fiind  suficientă  numai  prezența soldatului  pe  câmpul  de  luptă pentru  ca armatele  străine  să  se  teamă  și  să  fugă   din  fața  lui.
-Acesta  nu  este  singular :  idioți  sunt  toți,  parlamentari, politicieni, corupți   ,și  nu  își  pot   învinge  banalitatea  gândirii, potrivit  căreia  lucrurile  sunt  fie  albe ,  fie  negre.
-Războiul  este  purtat  de  armata  română  cu  o  tehnică  rudimentară :  șanțurile de  apărare    sunt  niște tranșee pline  cu  apă, iar  ofițerii  își  aduc  și  furculițe  de  acasă , fiind  extrem  de  grijulii  să  nu  le   piardă.
-Exploziile   se  succed  , taie  respirația  , determină  convulsii  epileptice  soldaților, bucuroși    după  luptă  că  au  scăpat  cu  viață.
-În  final  , se  desparte  de Ela,   lăsându-i   întreaga  avere,  și  crede  că  despărțirea  a  doi  oameni  legați  mult  timp  de  sentimente  puternice  trebuie  să  fie  spectaculoasă, nemaipomenită.
-Dincolo  de  a  fi   o  dramă  a  intelectului  care  nu  se  adaptează   lumii  în  care  trăiește, niciun  personaj  nu  are  autenticitatea  umană    pe  care  o  visa  romancierul.
-Personajele  principale  suferă  de    un   proces  de  aplatizare,   de  scufundare,   după  drama  trăită, în  lumea  comună  și  anonimă.
-Pierzându-și  treptat  farmecul  deosebit, nemaiieșind  în  evidență   ,soția  lui  Gheorghidiu  devine  o  doamnă  Bovary,    în  căutare  de  bucurii  minore   și  de  aventuri facile.
-Romanul  se  încheie  cu  o  tristă  constatare   în  care  Ștefan  Gheorghidiu  rămâne  un ,,cavaler” degradat  , care  se  duce  la  război  din  sete  de   cunoaștere.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu